"Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)": Πώς η Γιολάντα Μαρκοπούλου φέρνει το μέλλον στο θέατρο

Η Γιολάντα Μαρκοπούλου δημιούργησε την παράσταση «Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)», ένα πρωτοποριακό θέατρο επαυξημένης πραγματικότητας για δύο θεατές, που παρουσιάζεται στην Πειραιώς (έως 16/7) και συνδυάζει τεχνολογία με μυθικό δράμα. Διαβάστε όσα μας είπε για το τι να περιμένετε από αυτή τη διαδραστική εμπειρία.

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης) Κάρολ Γιάρεκ ©

Θέατρο επαυξημένης πραγματικότητας για δύο θεατές

AR (επαυξημένη πραγματικότητα), VR (εικονική πραγματικότητα), MR (μικτή πραγματικότητα), AI (τεχνητή νοημοσύνη) -όροι άλλοι πιο γνωστοί και άλλοι πιο άγνωστοι. Bρισκόμαστε κι εμείς κατά μία έννοια στα χέρια των νέων τεχνολογιών! Εδώ θα ζήσετε μία εμπειρία - θα δείτε θέατρο επαυξημένης στα όρια της μικτής πραγματικότητας. Είναι μικρές οι πιθανότητες να έχετε ξαναδεί κάτι ανάλογο - ούτε εμείς το είχαμε βιώσει ακριβώς έτσι πριν το δημιουργήσουμε. Η παράσταση  "Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)" είναι μία εμπειρία όπου δύο ηθοποιοί - η Αφροδίτη: Βιβή Φωτόπουλου και ο Ιππόλυτος: Πάρης Αλεξανδρόπουλος υποδέχονται δύο θεατές οι οποίοι φορώντας τα γυαλιά επαυξημένης πραγματικότητας θα μπουν σε μια εμπειρία όπου μπορεί να ξεκινάει από το άγνωστο αλλά στοχεύει να δημιουργήσει μία οικεία συνθήκη - οι θεατές δεν είναι απλώς παρόντες, όταν φορoύν τα γυαλιά ξαφνικά ο κόσμος γύρω τους αλλάζει, ένα επιπλέον επίπεδο πραγματικότητας εισέρχεται στο οπτικό τους πεδίο. Εχουν την δυνατότητα να επιλέξουν που θα στρέψουν το βλέμμα τους και να συνθέσουν τη δική τους μοναδική εικόνα σε συνδυασμό με την δράση των ηθοποιών.

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)
Κάρολ Γιάρεκ©

 Μία πειραματική ομαδική δημιουργία

Το Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου μας έδωσε μία εξαιρετική ευκαιρία να πειραματιστούμε για την δημιουργία της πρώτης παράστασης επαυξημένη πραγματικότητας. Τα τελευταία χρόνια έχω καταπιαστεί με έργα τα οποία έχουν μία ιδιαίτερη σχέση με την τεχνολογία. Ξεκίνησα με το VR 360, μετά με διαδραστικό VR και τώρα εξερευνώ το πεδίο της μικτής πραγματικότητας. Ακολουθώ πιστά τους κανόνες του θεάτρου στο ξεκίνημα της δημιουργίας του κάθε έργου που σημαίνει ότι η ύπαρξη μιας ομάδας είναι το άλφα και το ωμέγα. Ξεκινήσαμε με μία διασκευή του έργου λαμβάνοντας υπόψιν το μέσο με το οποίο θα συνομιλούσαμε, με την Αλεξάνδρα Κ*. Ο Προγραμματισμός της Όλγας Χατζηφώτη για να λειτουργήσει συνολικά το σύστημα ξεκίνησε και με την βοήθεια της Ελένης Οικονόμου στην όλη οργάνωση του πειράματος.

Οι πρόβες με τους ηθοποιούς ορίσανε τη δημιουργία του ψηφιακού χώρου. Η φαντασία ήταν απαραίτητη- ειδικά για τους ηθοποιούς που ήξεραν εξαρχής ότι θα έχουν και φανταστικούς παρτενέρ. Ύστερα αρχίσαμε να σχεδιάζουμε τα ψηφιακά στοιχεία και τα VFX. H ομάδα που συγκεντρώθηκε υλοποίησε την εμπειρία: Αλεξάνδρα Νιάκα, Χρυσούλα Κοροβέση (Μαύρα Γίδια), Χάρης Λαλούσης και Κωνσταντίνος Παγώνης, στον σχεδιασμό του surround ήχου και τη μουσική ο Μανώλης Μανουσάκης και στους φωτισμούς ο Άγγελος Παπαδόπουλος. Σχεδόν όλοι μας έχουμε δουλέψει μαζί σε προηγούμενα έργα (Λευκός Νάνος, 548 μέρες χωρίς το όνομα μου). Πολλοί ανήκουν στην ομάδα Medea Electronique - ομάδα με χρονια πειραματισμού στα ψηφιακά μέσα. Τα λέω όλα αυτά γιατί ένα τέτοιο έργο δεν μπορεί να υπάρξει χωρίς προηγούμενη εμπειρία, συνεργασία και μία προσπάθεια να αναπτύξουμε μία γλώσσα μεταξύ μας. Και κάπως έτσι γεννήθηκε μια εμπειρία που δεν μοιάζει με τίποτα που είχαμε φτιάξει έως τώρα.

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)
Karol Jarek©

 Μικρή διάρκεια μεν αλλά δυνατότητα ανάπτυξης στο μέλλον

Η παράσταση κρατάει περίπου 20 λεπτά με υπότιτλους στα αγγλικά που προβάλλονται μέσα στα γυαλιά. Είναι πιλοτική, είναι το πρώτο της βήμα – αλλά ίσως μας υπόσχεται ότι μπορεί να αναπτυχθεί πολύ. Πώς μπορεί άραγε να εξελιχθεί αυτή η διάδραση του θεάτρου με τα νέα μέσα στο μέλλον; πώς μπορούμε να φέρουμε το κοινό πιο κοντά στην ιστορία που θέλουμε να αφηγηθούμε; πώς η τεχνολογία μπορεί να γίνει εργαλείο και όχι να πρωταγωνιστεί; Όλη αυτή η εμπειρία είναι και μια έρευνα όπου θέλουμε να καταλάβουμε τι λειτουργεί, τι σε αγγίζει, τι χρειάζεται αλλαγή. Το κοινό δεν είναι απλώς παρόν – είναι μέρος του πειράματος και μας ενδιαφέρει πολύ η γνώμη κάθε θεατή.

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)
Karol Jarek©

Η Αφροδίτη δεν συγχωρεί και η φύση το πληρώνει

Ο Ιππόλυτος αρνείται τον έρωτα, αρνείται την Αφροδίτη, και εκείνη απαντά. Δεν είναι απλώς μια προσωπική εκδίκηση, δημιουργείτε μια κοσμική ανισορροπία. Καθώς η οργή της Αφροδίτης φουσκώνει, ο φυσικός κόσμος καταρρέει, τα δέντρα φλέγονται, το τοπίο αποσυντίθενται και η καταστροφή αιωρείται. Το κοινό παρακολουθεί μια μυθική κατάπτωση, όπου η θεία εκδίκηση μεταμορφώνει τόσο το ανθρώπινο πεπρωμένο όσο και το φυσικό περιβάλλον. Μας απασχόλησε πολύ αυτή η σύνδεση ανάμεσα στον μύθο και τον κόσμο που ζούμε τώρα: πώς μια πράξη απόρριψης απέναντι στον έρωτα, στη ζωή, στη φύση – μπορεί να πυροδοτήσει μια αλυσιδωτή καταστροφή.

Η πιλοτική αξιολόγηση του VOXReality είναι ανοιχτή στο κοινό μέσω διαδικασίας εγγραφής. Εάν επιθυμείτε μπορείτε να λάβετε και εσείς μέρος στη πιλοτική αξιολόγηση του ερευνητικού έργου VOXReality, με δωρεάν συμμετοχή. Για περισσότερες πληροφορίες αναφορικά με τη συμμετοχή σας, μπορείτε να δηλώσετε το ενδιαφέρον σας στο email:e.oikonomou@aefestival.gr

Διαβάστε Επίσης

Διαβάστε Επίσης

Περισσότερες πληροφορίες

Ιππόλυτος (στα χέρια της Αφροδίτης)

  • Σκηνική Σύνθεση
  • Διάρκεια: 15 '

Μια εμβυθιστική θεατρική εμπειρία επαυξημένης πραγματικότητας που αντλεί από τον «Ιππόλυτο» του Ευριπίδη, όπου οι θεατές γίνονται συμμέτοχοι στο σχέδιο εκδίκησης της θεάς Αφροδίτης κατά του κεντρικού ήρωα. Ο Ιππόλυτος, ακόλουθος της Άρτεμης, έχει απαρνηθεί το σαρκικό έρωτα και αυτό προκαλεί το θυμο της θεάς, η οποία τον καταριέται, κάνοντας τη μητριά του Φαίδρα να τον ερωτευτεί παράφορα. Το έργο συνδυάζει τη ζωντανή περφόρμανς με τον ηχητικό σχεδιασμό στο χώρο και την επαυξημένη πραγματικότητα. Καθώς η οργή της Αφροδίτης φουσκώνει, ο φυσικός κόσμος καταρρέει. Το κοινό παρακολουθεί μια μυθική κατάπτωση, όπου η θεία εκδίκηση μεταμορφώνει τόσο το ανθρώπινο πεπρωμένο όσο και το φυσικό περιβάλλον.

Διαβάστε ακόμα

Τελευταία άρθρα Θέατρο

Για τον Γιάννη Βούρο, η αλήθεια δεν είναι ποτέ απλή αλλά ένα θέατρο συνειδήσεων

Με αφορμή την παράσταση "Μάρτυρας κατηγορίας" της Άγκαθα Κρίστι που παίζεται για 3η χρονιά στο Θέατρο "Δημήτρης Χορν", ο Γιάννης Βούρος μιλά για τη δικαιοσύνη, την αλήθεια, τη δύναμη του λόγου και το διαχρονικό θέατρο των ανθρώπινων ρόλων.

ΓΡΑΦΕΙ: ΜΑΡΙΑ ΚΡΥΟΥ
31/10/2025

Το "Nomsferatu" γιορτάζει το Halloween

Ο Δράκουλας που… δεν φοβάται να γελάσει μας περιμένει στο Θέατρο 104, για να γιορτάσουμε Halloween με γέλιο, τρόμο και δαγκωματιές, σε μια μαύρη κωμωδία γεμάτη φαντάσματα και spooky διάθεση.

Ελληνικός θίασος σε βρετανικό "Οιδίποδα" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση;

Πότε κάνει πρεμιέρα η πολυαναμενόμενη παράσταση "Οιδίποδας" στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση με Έλληνες ηθοποιούς;

Η Κατερίνα Σακελλαροπούλου Πρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Μετά τον Δημήτρη Πασσά, η πρώην Πρόεδρος της Ελληνικής Δημοκρατίας, Κατερίνα Σακελλαροπούλου, παρέλαβε τη σκυτάλη από τη Λίνα Μενδώνη.

Δύο παραστάσεις με αφετηρία τη Γλυκερία Μπασδέκη όπου η γυναικεία φωνή επιτέλους ακούγεται

Κάθε φορά που η Γλυκερία Μπασδέκη επιστρέφει στην Αθήνα, ξέρουμε ότι έχει κάτι ηχηρό να πει.

"Τα χρόνια" της Ανί Ερνό γίνονται παράσταση από τους Ακύλλα Καραζήση και Νίκο Χατζόπουλο

Το εμβληματικό μυθιστόρημα "Τα χρόνια" της νομπελίστριας Ανί Ερνό, σε σκηνοθεσία Ακύλλα Καραζήση και Νίκου Χατζόπουλου, μετατρέπεται σε θεατρική παράσταση μνήμης και χρόνου - μια ζωντανή ανατομία του εαυτού και της εποχής μας.

Στο 'Καπούτ', η ζωή δεν έχει ηλικία

Για δεύτερη χρονιά και με ανανεωμένο καστ παίζεται το "Καπούτ", το έργο που εστιάζει με λεπτότητα και χιούμορ στις προκλήσεις της τρίτης ηλικίας, έναν κόσμο συχνά παραγνωρισμένο στη σύγχρονη δραματουργία.